Martins kök och deli har blivit ett omtyckt matställe i Vetlanda. Så pass populärt att han fått utöka lokalerna för att få plats med fler gäster. Hans signum är att sträva efter att köpa in delikatesser i småskalig produktion.
Börsen har gått stadigt upp för Martins kök och deli. Luncherna har blivit omtalade och populära att han behövt utöka lokalytan för att få fler sittande platser.
– Det är väldigt kul givetvis och det man eftersträvar, säger Martin Dahlberg.
Han startade Martins kök och deli 2016 med fokus på ost, chark och delikatesser samt take-away luncher. Efter att ha bott i Frankrike, Belgien och Schweiz i 25 år var det ingen tvekan om att erfarenheten hette duga.
Efter starten har företaget vuxit och redan efter ett år tog han över grannlokalen och kunde erbjuda sittande platser och då utvecklade han menyn.
För över två år sedan ökade luncherna och tillslut blev det fullt nästan varje dag och många fick inte plats i lokalen.
– Jag funderade på vad jag kunde göra och innan sommaren tog vi beslutet att ta över ytterligare en lokal.
Premiär av nyaste delen
Den nyaste lokalen blev färdig förra veckan och den är speciellt till grupper men personer kan även sitta där inne och äta som enskild.
– Igår hade den premiär och då var det en stor grupp som hade bokat hela rummet, säger Martin.
Gästerna är ofta arbetsgrupper men också olika pensionärsföreningar som ofta går ut och äter tillsammans, antingen organiserat eller spontant.
– Det är också en stor och viktig grupp för mig, säger Martin.
Provsmakning av specialprodukter
Martin jobbar mycket med att gästerna får smaka av specialprodukterna ur sortimentet. Det kan handla om bland annat att det hamnar en skiva fransk ost från någon producent på tallriken eller att han ringlar över olivolja till någon maträtt.
– Då får man hela tiden smaka på produkterna, trots att man per automatik inte har valt dem, säger Martin.
– Det här kan vara ett bra komplement till pizzeriorna i Vetlanda. Alla har vi något att erbjuda beroende på vad man är sugen på att äta, fortsätter Martin.
Utbudet i butiken är framförallt från det stora ostlandet Frankrike eftersom de har stor produktion av småskalig ost. Där finns även italienska ostar men också många andra italienska produkter, framför allt från södra Italien
– Jag har lite lokala, svenska produkter också och det kommer jag börja mer med eftersom det är stor efterfrågan på svenska, lokala produkter. Det är mitt signum med småskaliga produkter, säger Martin.
Långsiktighet och tålamod
Sedan starten 2016 har Martin med så många andra näringsidkare överlevt bland annat pandemi och inflation. Trots det har han kunnat fortsätta bedriva verksamheten vidare och det har gått i rätt riktning. För hans del gäller det att ha ett mindset.
– Har man den möjligheten att vara långsiktig och kan ha tålamod och inte att man vill se resultat på ett år, eller tre år eller fem år utan faktiskt på tio år. Det är inte vanligt i dag. Man lägger oftast ner om man inte ser snabba resultat, förklarar Martin.
– Att hantera olika kriser gäller det klassiska genom att som operativ chef verka i verksamheten dagligt och möta kundernas intresse och vara lyhörd för kunderna. Det är en gammal ståndpunkt som i dag kanske delvis försvinner. Det finns inga genvägar, men möter man inte kunderna på ett respektfullt sätt så förlorar man kunder helt enkelt, fortsätter Martin.
Hur beskriver du Martins kök och deli med tre ord?
– Personligt, kvalitet för alla och lättillgängligt