Med hjälp av programmerbart lego får eleverna på Kvillsfors skola, från förskoleklass till årskurs sex träna problemlösning, logiskt tänkande och kreativitet. Satsningen har blivit möjlig tack vare stöd från flera aktörer.
Kvillsfors skola tar ett stort kliv in i framtiden. Nyss påbörjades en storsatsning på legoprogrammering som nytt inslag i teknikundervisningen.
Programmering finns idag med i flera kursplaner, bland annat i matematik och teknik.
– Programmering kan vara ett abstrakt ämne, men med programmerbart lego blir det praktiskt och konkret, säger Johan Frick, rektor på Kvillsfors skola.
Legoprogrammering är precis vad det låter som. Man använder lego som kopplas till en hubb, som fungerar som en motor och kopplas i sin tur till en ipad eller dator. Med hjälp av ett program som finns på en hemsida för lego spike essential kan eleverna styra motorer, ljud och sensorer via dator eller surfplatta.
– De programmerar med ikonbaserad kod, vilket gör att de tränar logiskt tänkande och problemlösning steg för steg. Samtidigt arbetar de i par eller grupper, så kommunikationen blir lika viktig. Vi tycker att det stimulerar både fantasi och kreativitet, säger Johan.
Stort stöd från olika håll
Programmerbart lego är dyrt att köpa in, men Kvillsfors har lyckats samla ihop över 100 000 kronor. Pengarna kommer från flera håll: försäljning av skolplanscher på vårens skolgårdsfest, bidrag från vårdnadshavare, stöd från lokala företag, medel från kommunens innovationsfond och pengar från Stiftelsen Werner von Seydlitz.
– Det känns extra fint att vi kunnat samla Kvillsfors, både företag och vårdnadshavare kring den här satsningen, säger Johan.
– Vi är också de första inom barn- och utbildningsförvaltningen som fått pengar från Innovationsfonden, fortsätter han.
Stående del av undervisningen
Satsningen är tänkt att bli långsiktig.
– Vi har redan lagt ett schema där varje årskurs får arbeta med programmerbart Lego. Det kommer att bli ett stående inslag i undervisningen framöver, säger Johan.
Undervisningen startade vecka 45, efter att personalen utbildats i augusti.
Från monster till helikoptrar
Eleverna, från förskoleklass till årskurs sex, bygger allt från monster och bilar till helikoptrar. Legomaterialet varierar efter ålder men är inte strikt begränsat.
– Det har inte nått min kännedom att någon tycker det är tråkigt. Det är ett tacksamt material att använda och fångar elevernas intresse direkt, säger Johan.
Framtidstro i satsningen
På sikt hoppas skolan att satsningen kan få fler elever att välja tekniska eller naturorienterande utbildningar längre fram.
– Förhoppningen är att arbetet väcker ett tekniskt intresse hos eleverna. Kreativitet och lärande är en väldigt bra kombination, säger Johan.
Skillnaden mot traditionellt tekniklego är stor.
– Det liknar tekniklego, men här kan man programmera i princip hur mycket som helst och göra oändligt många saker. Det gör att eleverna kan fördjupa sig, utmana sig och skapa mer avancerade konstruktioner.


